Sunday 18 March 2012

Empty Your Cup

SALAM . Apa yang korang faham maksud "Empty Your Cup" ? kalau tengok kamus (google translate) maksudnya kosongkan cawan anda . Tapi aku bukan nak suruh korang kosongkan cawan korang tu . Ayat Empty Your Cup ni aku dapat dari seorang jutawan MLM (multi-level marketing) iaitu Pathman Senathirajah . Beliau salah seorang businessman yang aku salute abes la bila aku dapat tahu background beliau . kalau nak tahu lebih sal Pathman ni korang gi la kat  facebook page beliau ~> click here .

OK continue , setiap orang ada EGO right ??  walaupun tak banyak, tapi EGO ni adalah lumrah kehidupan manusia . tak payah nak membongak cakap tak EGO . kalau cakap tak de motor EGO tu aku caya la .


Kenali diri anda, selami diri, tanya pada diri, berapa banyak dan berapa tinggi percentage ke-ego-an anda ?
Bila EGO tu terlalu banyak dalam diri, sangat-sangat-sangat tak elok . biasanya orang yang EGOnya tinggi adalah orang yang tetap pada pendirian yang melampau walaupun dia tahu kebenarannya . Ini adalah orang yang berpendirian tetap yang ---> BANGANG .

Bukan nak kata 100% EGO tu tak bagus . Tapi kadang kala ada jugak bagusnya . EGO tu membuatkan orang nmpk kita lebih confident . Tapi ! gunakan EGO pada situasi dan persekitaran yang betul . Jangan 24/7 EGO .

Intro untuk entry dah tamat . Sekarang balik pada pangkal jalan ye . Aku nak uji daya imaginasi korang . Cuba korang bayangkannn segelas air yang penuh bila di isi lagi dengan air, ape akan jadi ?

dapat bayangkan takk ???

kalau tak dapat bayangkan, sila tengok gambar di bawah ni . :p


Ini gelas yang telah di isi penuh tapi orang yang isi ni degil, nak isi lagi . Jadinya, tumpah lah air tu . Ini bagai orang yang berlagak banyak ilmu dan EGOnya 200% , tak boleh nak terima pendapat orang yang lebih muda ataupun baginya orang tu tak banyak ilmu seperti dia .

Segala info dan pendapat akan di block habis habisan . Bagai otak dia telah di install Antivirus Kaspersky 2020 (premium) dan pendapat orang lain bagai VIRUS yang akan merosakkan otak dia . lagi sekali ini adalah contoh orang BANGtettttttttttttttttttttttttttttttttt !!! connection error plox !

Now, try you all compare with this picture :



Lancar je perjalanan air tu masuk kan ? Ini lah cara orang yang benar-benar berilmu . Jangan reject someone tu sebelum dengar pendapat or pengalaman dia . Try to listen and think before you speak . Berkata dengan bijak bukan berkata dengan hanya kata-kata . Tak semua yang kita tahu, kita tahu dan tak semua yang kita tak tahu kita tahu .


Untuk readers yang masih belajar and especially for university student, if you are repeated student, please come to class although you already know about the chapter . Mungkin Lecturer kita akan ajar method yang lebih mudah and simple, berbanding dengan method yang kita dah sedia tahu tapi itu pun tak pernah dapat jawapan dengan betul .

Semoga apa yang aku nak sampaikan, sampai kat KEPALA HOTAK KORANG . haha . CHILL ! 

No comments:

Post a Comment